Mediatraining & interviewtraining
Wanneer u niet veel ervaring hebt met het geven van interviews aan de media is het verstandig om dit uitgebreid te oefenen. In mijn langjarige loopbaan bereidde ik veel bestuurders en specialisten voor bij het geven van interviews. Hierbij draait het om het formuleren van heldere kernboodschappen, het anticiperen op vragen die een journalist stelt en op welke manier u de regie neemt in een interview.
Het oefenen van een belangrijk interview gebeurt vaak met veel mensen. Soms met teveel mensen die allemaal graag willen aanschuiven bij uw mediatraining. Bijvoorbeeld iemand van communicatie, een jurist, soms meerdere materiedeskundigen en de mensen van het externe bureau waar u de mediatraining van krijgt. Bij tv-interviews komen daar de trainer, de cameraman/vrouw en soms zelfs een geluidstechnicus bij. Dit wordt dan vaak verkocht als ‘noodzakelijk’, omdat het zo goed mogelijk zou lijken op een echt interview met een verslaggever en cameraploeg of met een presentator in een tv-studio.
Zeker bij delicate of zeer vertrouwelijke onderwerpen is het oefenen van interviews met veel mensen erbij echter niet altijd gewenst. Daarnaast kan het uw concentratie verstoren en onnodige extra druk opleveren. Daarom bied ik mensen de mogelijkheid om het interview één-op-één voor te bereiden en te oefenen. Bij voorkeur op een plek waar zij het meest op hun gemak zijn. Dat kan op een externe locatie, op uw kantoor of in uw eigen huis. Ik bespreek samen met u de video-opnames en geef u direct feedback op uw presentatie. In alle rust en geborgenheid. Zonder ‘meekijkers’.
Desgewenst begeleid ik u daarna ook bij het interview zelf, of dat nu is voor tv, radio of met de schrijvende pers.
Neem contact op wanneer u een gedegen voorbereiding en/of begeleiding zoekt voor uw interview: